Malawiweetjes - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Marloes Ree - WaarBenJij.nu Malawiweetjes - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Marloes Ree - WaarBenJij.nu

Malawiweetjes

Door: loes-in-afrika

Blijf op de hoogte en volg Marloes

02 Februari 2014 | Malawi, Cape Maclear

Hallo allemaal!

Het regenseizoen is in volle gang. En dat is goed: de maïs vliegt de grond uit. Het lijkt een supergoede oogst te worden dit jaar en dat betekent volgend jaar een stuk minder honger!! Wat een fijn nieuws!! Want wat een hoop mensen hebben het op dit moment moeilijk. Dat zal de komende weken nog zo blijven. We hebben nu 6x maïs uitgedeeld (ofwel verkocht: ze kopen 5 kg voor 300 kwacha ipv 900 kwacha), maar je kan nooit iedereen van genoeg maïs voorzien voor 3 maaltijden per dag voor al deze weken honger. De laatste keer dat we uitdeelden was een enorm gevecht. Mensen weten dat er niet genoeg is voor iedereen, dus ze willen allemaal vooraan staan. Zeker nu de honger alleen maar erger wordt. Dit keer waren er dan ook 2 enorme politiemannen met geweer, maar ook zij konden de menigte niet echt in bedwang houden. Ze moesten zelfs hun geweren gebruiken als een soort van stok om ervoor te zorgen dat degenen die uitdeelden niet bedolven werden door de menigte. Een enorm triest gezicht. Het leek wel oorlog. De meeste mensen eten nu slechts 1x per dag. Het project heeft momenteel niet voldoende geld om meer maïs uit te delen. Daarom heb ik toegezegd dat ik van “mijn projectrekening” nog 10 zakken à 50 kg maïs doneer.
De kinderen bij de opvang krijgen gelukkig nog dagelijks voor lunch een flinke portie nsima. En zo nu en dan neem ik wat extra’s voor ze mee. Vorige week heb ik nog geit voor ze gekocht. Geit is hier het enige vlees wat je kan krijgen als local en iedereen vindt het heerlijk. En wanneer ik in de stad ben geweest en wat fruit heb gekocht neem ik ook dat voor ze mee als een soort van toetje. Het blijft bijzonder en heel fijn om te zien hoe iedereen hier alles eet. “Dat lust ik niet” bestaat hier niet.
Ondertussen heb ik een mooi eigen huis gevonden wat ik voor langere tijd kan huren. Het huis is van Steve. Hij is getrouwd met een Engelse en is vorige week vertrokken naar Engeland voor 2 jaar, omdat hij zijn visum heeft gekregen. Het is een prachtig huis op een heerlijk rustige plek. Ik heb een enorme woonkamer, keuken, douche, toilet en 4 slaapkamers waarvan mijn slaapkamer ook nog een eigen douche en toilet heeft. Steve’s vader is een soort van opzichter. Hij zorgt dat de tank dagelijks met water gevuld wordt, leegt de vuilnisbak, vervangt lampjes, etc. Enorme luxe! En ik heb een schat van een ouwe buurman. Hij ziet eruit als een 80-jarige, maar ik heb hier wel vaker het probleem dat ik mensen 20 jaar te oud schat, dus durf niet precies te zeggen hoe oud hij is. Hij woont in een piepklein huisje, wat in NL net door zou kunnen als kippenhok en ook hij heeft enorme honger. Nu dat ik zelf de meeste avonden kook zorg ik dat ik altijd teveel heb, zodat ik ook hem van een bord eten kan voorzien. Dat is een soort van mijn eigen project geworden. En dat voelt goed!
Rachel (m’n “zusje”) en Jessica (m’n buurmeisje van m’n vorige stek) komen de weekenden bij mij langs en logeren als dat kan. Vrijdagmiddag zodra ze uit school zijn bellen ze al of ze langs kunnen komen en dan is het zondagmiddag een gevecht om ze weer naar huis te krijgen. Dikke tranen bij ze. Ook Allen (m’n broertje) is al 2x van huis weg gelopen om mij te komen opzoeken. Het liefst willen ze vandaag nog bij me intrekken, maar dat is natuurlijk geen optie. Helaas krijg ik ze dat maar moeilijk aan hun verstand. Zij zien geen problemen.
Cape Maclear is momenteel uitgestorven. Er zijn amper toeristen en het is dan ook superstil op straat. Veel kraampjes zijn gesloten. Je hebt hier kleine kraampjes waar ze van alles verkopen. Aan de straatkant is het open met gaas of tralies en binnen zit een verkoper die je aangeeft wat je wilt kopen. Ook februari is nog stil en vanaf maart komt het toerisme weer een beetje op gang is de verwachting.

Dan volgen hier nog wat tips en Malawiweetjes voor jullie:
• Regel 1 voor een verwende blanke in Malawi: zorg dat je altijd toiletpapier bij je hebt. Een toilet mét toiletpapier is hier bijzonder zeldzaam. Of een toilet eigenlijk al. Als je bij lokale zaakjes komt bestaat het toilet bijna altijd uit een vierkante meter grond met, als je geluk hebt, een rieten schutting eromheen.
• Groeten is heel belangrijk en normaal. Je hoeft mensen niet te kennen om te groeten. Je vraagt hoe het met mensen gaat en neemt daar de tijd voor.
Als blanke ben je een soort van heilige voor de meeste Malawianen. Kijk dan ook niet raar op als ze voor je knielen. Ook bij het handen schudden tonen ze enorm veel respect door hun linkerhand onder hun rechterelleboog te houden. Het laatste is overigens ook onder Malawianen heel gewoon.
• Draag als vrouw een lange broek (of in ieder geval minstens ¾), rok of chitenge (omslagdoek). Zo toon je respect voor de gebruiken hier. Qua bovenkleding kan alles. Ik heb nog nooit zoveel blote borsten gezien. Als kinderen honger hebben wordt er gewoon een borst naar buiten getrokken. Borstvoeding wordt hier heel lang gegeven.
• Mensen spreken zelden Engels. Wil je ze de weg vragen, ga er dan niet vanuit dat de kant die ze je op wijzen ook de juiste is. De meesten komen niet verder dan van hun huis naar de waterput en terug. Maar ze willen je niet teleurstellen, dus proberen je toch een antwoord te geven. Dat wil niet zeggen dat het antwoord ook juist is. De tip is dus: zoek iemand die écht Engels spreekt (bijvoorbeeld politie) of vraag het aan meerdere mensen.
• Kijk niet raar op als bij de pinautomaat aan iemand uitgelegd wordt hoe hij/zij geld moet pinnen. Alles gebeurt hier cash. Het is me al vaak overkomen dat voor me een bankmedewerker aan mensen uit moest leggen hoe zo’n muurapparaat werkt.
Rekeningen betalen doe je ook direct bij het bedrijf en niet via de bank. Om mijn autoverzekering te betalen moest ik naar het kantoor rijden en daar cash betalen. Hetzelfde geldt voor mijn maandelijkse elektriciteitsrekening. Van internetbankieren is hier voorlopig nog geen sprake.
• Sharing is caring! Iedereen deelt alles. Ook kinderen krijgen dat al jong mee. Als ze een handje pinda’s hebben staan er binnen no time tig kinderen bij die ook allemaal één pinda willen. En ik heb nog nooit een kind “nee, jij krijgt niet” horen zeggen. Alles wordt gedeeld, al moet de pinda in 4 stukken om te zorgen dat iedereen wat krijgt. En hoe bijzonder is dat, zeker in deze hongersnood. Ik werd gisteren nog door m’n buurvrouw uitgenodigd om nsima te komen eten, terwijl ze me ook vertelde dat ze op dit moment slechts 1x per dag eet vanwege de honger. Die ene maaltijd per dag willen ze nog graag met je delen.
• Voetbal is hot. En dan met name Engels voetbal. Dat wordt in de meeste bars met tv wel uitgezonden. Waar dan ook de hele lokale bevolking op af komt. Voetbalshirts zijn de nieuwste mode, voor man én vrouw.
• Ook nagellak is hot. Toen ik een potje nagellak mee had naar het kinderdagverblijf om de jongedames van nagellak te voorzien had ik er niet op gerekend dat ook de jongens nagellak willen.
• Mannen lopen hier rustig met roze slippers met een strik of bloem rond. En dat heeft niets, maar dan ook helemaal niets met travestie te maken. Men is hier blij met kleding en schoeisel dat ze kunnen betalen of krijgen. Dan doet het er niet toe of dat niet je maat is, kapot is of niet van de juiste sekse. Kijk dan ook niet raar op als mensen met één slipper of schoen rondlopen of 2 verschillende. Het is een enorme luxe om één slipper te hebben. Dat kunnen wij ons niet voorstellen.
• Takken en stenen zijn speelgoed. Daarmee kun je gooien, spelletjes doen, verspringen, hoogspringen en daar nog 100 varianten op.
• Bij de meeste lodges is het normaal dat je auto (van buiten) gewassen wordt. Ook als je alleen komt lunchen. Een vergoeding/fooi hiervoor wordt wel zeer op prijs gesteld.
• Met je handen eten is normaal. Zorg wel dat je voor het eten je handen wast. Vraag gewoon om water om je handen te wassen en ze komen bij je aan tafel met een kan water en een bak.
• Een black out (stroomuitval) is veelvoorkomend. Hoewel het tegenwoordig al veel beter is zegt men. De slogan van Escom (de nationale Nuon) is “op weg naar stroom elke dag, de hele dag”. En ze doen ongetwijfeld hard hun best, maar zijn daar nog lang niet. Wanneer de stroom ’s ochtends uitvalt, houd er dan rekening mee dat het tot 17.00 uur gaat duren. Wanneer de stroom om 17.00 uur uitvalt, dan duurt dat waarschijnlijk tot 20.00 uur en wanneer de stroom ’s avonds laat uitvalt duurt dat òf heel kort òf de hele nacht. Dat zijn de richtlijnen zo ongeveer. Alles wat de stroom er weer eerder is, is meegenomen. Alles wat het langer duurt..., this is Africa. Geduld is een schone zaak.
• Stromend water is enorme luxe. Warm stromend water is.., ja.., als je dat vindt, geniet ervan!! De eerstvolgende keer dat je warm stromend water hebt kan zijn wanneer je weer terug bent in Nederland.
• Als gekleurde vrouw ga je niet uit. De niet-toeristische-vrouwen die je in een lokale bar ziet zijn dan ook zeer waarschijnlijk hoeren. Als blanke vrouw kun je overal veilig heen.
Als blanke ben je overigens altijd veilig (in ieder geval in Cape Maclear en omstreken). Er wordt goed op je gelet, voor je gezorgd dat je niets overkomt en dat je niet wordt lastig gevallen. Mocht het voorkomen dat je wel wordt lastig gevallen, zeg het gerust tegen de barman of andere medewerker, dan worden er direct maatregelen getroffen.
• Een snack in de bar bestaat meestal uit een gekookt ei. Heel soms worden er ook stukken kip verkocht. Als je satéstokjes ziet, kijk dan goed of je in het vlees een rat herkent. Zo niet, dan is het waarschijnlijk geit (erg lekker overigens deze satétjes). Zo wel, ja, dan weet je wat er aan je stokje hangt.

Liefs,
Lucy


  • 02 Februari 2014 - 16:11

    Geertje:

    Hey mop,

    Wat mooi om weer wat te lezen, maar ook vreselijk om te lezen van de mensen die honger hebben. Je kunt het je bijna niet voorstellen als je al onze luxe ziet. Super goed van je om de mais te doneren ben trots op je. Maar zo ken ik je ook. Een warm betrokken mens met een ontiegelijk groot hart.

    Leuk om de regels te lezen. Als je alles zo leest klinkt het heel grappig en ja ik ben gehecht aan toilet papier ha ha. Inmiddels ben je bijna al een Malawinese en ben je vertrouwd geraakt met alle gewoontes. Ik denk dat als ik daar zou zijn wel erg zou moeten wennen.

    Ik ben trots op je. Ga zo door moppie.

    Dikke kus. X geer


  • 03 Februari 2014 - 14:29

    Han Van De Rijt:

    Hai Marloes.
    Wat een prachtig en duidelijk verhaal wederom.
    Heel fijn dat je nu voorlopig verzekerd bent van een mooie woning!! Ik neem aan dat je daar wel stromend warm water hebt in jouw douche b.v.
    De mensen daar zullen wel blij met je zijn dat je vaak eten etc. uitdeeld. Dat ze echt honger hebben lijkt me moeilijk om mee om te gaan. Je merkt tussen de regels door dat je jouw draai aardig gevonden hebt. Fijn voor je..
    Ik zou zeggen op naar het volgende verhaal,
    Liefs en groetjes van Theo en Han

  • 04 Februari 2014 - 10:49

    Lianne:

    Hoi Marloes!

    Alles goed? Wat fijn dat je een huis hebt gevonden; en dan nog zo'n prachtig huis ook! Zou je mij even willen mailen en/of je telnr willen doormailen? Esnat reageert namelijk niet; en Mariska komt de 15e al aan...verder wilde ik de evaluaties van de 3 studenten in december even met je doormnemen. Hoop je snel te spreken/mailen!

  • 05 Februari 2014 - 15:43

    Trudy:

    Hey Marloes,
    Lange tijd niets vernomen. Gaat alles goed? Je schrijft dat de mais oogst waarschijnlijk goed gaat worden. Dat is te hopen. Maar vangen de vissers ondertussen ook weer goed vis?
    Al een beetje gewend op je nieuwe stek??
    Binnenkort komt er weer een nieuwe Nederlandse ,toch? Komt zij ook bij de kinderopvang te werken, of gaat zij iets heel anders doen? Voor hoe lang blijft zij??
    Hoe gaat het met de "groentetuin" van Thomas??
    Hoop snel weer van je te horen.
    Groeten en liefs van peppie en memmie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 21 Juni 2013
Verslag gelezen: 1068
Totaal aantal bezoekers 29375

Voorgaande reizen:

06 September 2013 - 06 September 2014

Vrijwilligerswerk in Malawi

Landen bezocht: