Vakantie in NL - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Marloes Ree - WaarBenJij.nu Vakantie in NL - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Marloes Ree - WaarBenJij.nu

Vakantie in NL

Door: loes-in-afrika

Blijf op de hoogte en volg Marloes

21 Oktober 2014 | Malawi, Cape Maclear

Hallo allemaal!

Eindelijk weer een blog van mij vanuit Malawi!
Zoals jullie weten ben ik in augustus 3 weken in NL geweest. Een hectische periode hier en in NL. Per 1 augustus ben ik verhuisd naar mijn nieuwe huis. Een geweldige plek direct aan het strand en een heerlijk huis. Het huis is van Mike’s broer, Manyana, die permanent in Zweden woont. Het huis is in de buurt van Mike’s familie. Zij hebben voorgesteld dat ik daar kwam wonen, zodat ik wat meer kan integreren in de familie. Ik doe hard mijn best. Uit mijn werk af en toe aan voor een praatje en zo nu en dan eens een extraatje voor ze in de vorm van een Fanta of luxe maaltijd (rijst met kip). De avond voor mijn vertrek naar NL even bij ze aan om gedag te zeggen en ik kreeg direct iets mee om toch nog m’n koffers een soort van te vullen, namelijk cadeau’s voor pa, ma, Anneke en mezelf. Heel ontroerend hoe zij voor cadeau’s zorgen terwijl ze zelf met moeite de eindjes aan elkaar knopen. Dikke knuffels, je zal gemist worden en oh ja, ook de Fanta’s en luxe maaltijden zullen gemist worden. Mike heeft dit tijdens mijn vakantie van me overgenomen, zoals hij ze zo vaak helpt.
De stress voor mij begon al bij mijn overstap in Johannesburg. Ik moest daar 7 uur wachten en wilde wat eten. Naar een restaurantje en dan de menukaart bekijken. Ja, waar begin je dan? Als je 11 maanden bijna alleen maar de keuze hebt gehad uit kip, geit of vis en dan met nsima (maispap), rijst of friet. Een menu met een overdaad aan gerechten. De stress en cultuurshock was officieel begonnen. Vervolgens in NL naar de supermarkt om wat drinken te halen: eerst maar de keuze prik of geen prik, maar dan..., nog een keuze uit 100 verschillende varianten, water met een vleugje citroen, perzik, aardbei, kers en al het andere of vruchtensappen in alle mogelijke combinaties, ijsthee met een vleugje citroen, perzik, green tea of wat al niet meer. In Malawi mag je blij zijn als er drinken te krijgen is. Ik probeer al weken een kratje Fanta en bier te krijgen, maar zonder succes. Afijn, de keuze in Nederland is heel fijn, maar kan ook te gek zijn. Gelukkig wist ik welke “wereld” mij te wachten stond in Nederland, maar als je hier een willekeurige local die überhaupt nog nooit uit eten is geweest en nog nooit buiten zijn/haar dorp is geweest in deze wereld zou zetten, ze zouden niet weten wat ze overkwam. Wat een enorme luxe!! En het gekke is nog dat we dat meestal niet eens beseffen. Na een aantal dagen acclimatiseren kon ook ik er wel weer aan wennen en mee omgaan. Ik heb enorm genoten van een luxe douche elke dag, de kraan open kunnen draaien en schoon drinkwater hebben wanneer je maar wilt, non-stop elektriciteit en uiteindelijk ook van alle lekkers wat er te krijgen is. Ik heb me tegoed gedaan aan alle puur Hollandse lekkernijen, zoals een bruine boterham met kaas of hagelslag, haring, zuurkool, drop en poffertjes. De Edese Heideweek meegemaakt, die eigenlijk hetzelfde was als alle andere jaren, een APK-keuring gehad en enorm veel inkopen gedaan. Na 3 weken rondgestuurd te hebben in Nederland en alle lieve mensen te hebben bezocht heb ik dan ook weer met heel veel plezier mijn, uiteraard wederom overbeladen, koffers gepakt om terug naar huis te gaan. Want zo voelt het nu wel, zonder dat ik jullie en mijn fijne tijd in Nederland daarmee tekort wil doen.
Mijn aankomst terug in Cape Maclear was overweldigend. De kinderen kwamen met z’n allen keihard gillend, schreeuwend en armen wijd open op me afgerend toen ze me zagen en ook mijn collega’s, vrienden en Mike’s familie waren overenthousiast. Er is veel gedanst en gezongen en ik stond met verbazing alles te aanschouwen. Heel bijzonder!
Het huis is nu bijna af en ingericht, maar in ieder geval goed genoeg om in te wonen. En wat voel ik me vereerd om hier te zijn en dagelijks van mijn uitzicht, fijne plek en lieve buren te genieten! Afgelopen weekend zijn we (we als in Goodson en een vriend) begonnen met het maken van een overkapping in mijn tuin. De tafels en stoelen zijn besteld, dus over een paar weken kan ik wellicht mensen op de koffie gaan ontvangen.
6 september dan mijn verjaardag gevierd met vrienden. Samen gegeten en gedronken bij de lokale bar (Makata) en daarna door naar een andere lokale bar (Uncle Charlo’s, maar onder ons Uncle’s genoemd) om daar nog meer te drinken en van een feest te genieten, omdat daar de nachtclub groots werd geopend. Er was een poolcompetitie, lokale dansers en vooral heel veel gezelligheid! Een geslaagde avond! Stel je overigens bij de nachtclub niets groots voor: een hok van 5x10 meter met een bar, dan heb je het wel gehad. Ook met Mike’s familie nog mijn verjaardag gevierd. Samen met Faness, Goodson en zijn moeder hebben we voor het gezin gekookt. Gezin bestaat uit Mike’s oma, moeder, Boyson (zijn oudste broer) en zijn vrouw met 3 kinderen en dan nog 3 broertjes en een zusje. Kip met rijst is favoriet, dus dat stond ook nu op het menu. Dat houdt in 3 kippen, 5 kg rijst, 25 tomaten, 3 uien en groente. En dan gaan alle pannen leeg! Als in helemaal leeg en het kan zo weer de kast in. Heerlijke avond!
De kinderen genieten van alle knutselspullen die ik voor ze heb meegenomen uit Nederland en van de nieuwe apps die ik op mijn iPad heb (leer-apps in Chichewa). Net voor mijn vakantie heeft Mike besloten dat van 14-17u alle kinderen uit het dorp welkom zijn om gebruik te maken van de speeltoestellen (we hebben een schommel, glijbaan en een ronddraai-ding). De eerste weken kwamen daar dagelijks ruim 300 kinderen op af, omdat zij schoolvakantie hebben. Na mijn vakantie zijn ook zij weer naar school gegaan en inmiddels is het rustiger, laten we zeggen dagelijks rond de 30-50 kinderen. Op woensdag werk ik daarom nu de hele dag, samen met de vaste collega’s (Mary en Rejoice), maar ook met Sanne, een andere Nederlandse die hier als lerares is van één van de dochters van de Nederlandse arts. Deze middag proberen we altijd iets leuks met de kinderen te ondernemen. We hebben een aantal middagen geknutseld en een estafette gehouden met springtouwen, hoepels, hinkelen en skippyballen (met dank aan Sanne die dit alles mee heeft genomen). Superleuke middagen waarbij Sanne en ik ook nog even Nederlands kunnen kletsen.
Eind september was dan het festival waar we met velen al heel lang naar uitkeken, Lake of Stars. Een weekend festival, zoals het volgens mij hoort te zijn: vol muziek, dans, mooi weer, uitbundige en gezellige mensen, koude biertjes, een overvolle camping en smerige douches. Maar wat een gezelligheid, wat hebben we genoten!! Ik zeg: dit doen we volgend jaar weer!
Ondertussen ben ik er ook in Malawi alweer even tussenuit geweest. NL was zoals gezegd reuze gezellig, maar toch ook wel een beetje druk. Ik ben met Sanne een weekendje naar Salima geweest, met Dominique (een andere NL’se die tijdelijk in Malawi is voor haar studie) een weekendje naar Kasungu National Park, met Mike een aantal dagen naar Senga Bay en alleen nog een aantal dagen in Nkhotakota.
Op dit moment geniet ik van de kinderen in en om m’n huis. Een neefje en 2 nichtjes van Mike zijn over uit Mzuzu (herfstvakantie, of eigenlijk voorjaarsvakantie hier) en wonen naast mij. Dat brengt ook de rest van de kids uit de familie op de been. Goed dat ik net even eruit ben geweest om bij te komen... Ik geniet!!

Liefs,
Lucy

  • 21 Oktober 2014 - 14:45

    Geraldine:

    Wat een mooi en prachtig geschreven verslag. Je bezoek aan Nederland is voorbij gevlogen en ik heb van iedere minuut genoten. Het is mooi om te lezen dat iedereen blij was dat je weer terug bent en maar goed ook wat heb jij ze gemist en hun jouw. Zo hoort het te zijn thuis komen in het land waarvan je houdt. Geniet er maar lekker van.

    Het is super leuk om te lezen van alle Hollandse spelletjes zo leuk.

    Lieve schat, dikke knuffels voor jou en de kids en de familie.

    <3 Geertje

  • 21 Oktober 2014 - 16:04

    Geesje En Sicco:

    Lieve Lucy,

    We hebben genoten van je verhaal, fijn dat je het zo naar je zin hebt!

    Lieve groet,

    Geesje en Sicco.-

  • 16 November 2014 - 21:15

    Sandra:

    heerlijk weer om te lezen! Klinkt echt als "home sweet home" :)

    Liefs!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 21 Juni 2013
Verslag gelezen: 1153
Totaal aantal bezoekers 29370

Voorgaande reizen:

06 September 2013 - 06 September 2014

Vrijwilligerswerk in Malawi

Landen bezocht: